Království za fenykl



Fenykl jsem poprvé objevila před mnoha lety, ještě v někdejší Delvitě. Pamatuji si, že panovalo sychravé lednové počasí a já urputně hledala nějaký nový druh zeleniny, kterým bych osvěžila zimní menu. Mezi brambory, brokolicí, zelím, kapustou, červenou řepou, nesměle vykukovalo pár bulviček fenyklu s nakadeřenými vlásky. Fenyklu jsem zpočátku příliš nedůvěřovala. Trošičku mě odpuzovala jeho anýzová chuť a nebyla jsem si jistá, jak a s čím ho kombinovat. A tak jsem ho tehdy používala jen jako "salát", čili omytý, osušený, posolený a pokapaný olivovým olejem. Uplynulo několik let a s fenyklem jsem se setkala znovu, v Římě, v tak výtečných úpravách, že se navždy zapsaly do mého kulinárního deníčku. Na fenyklu se mi nejvíc líbí to, že lze spotřebovat všechny jeho části a nic nepřijde nazmar. Když použiju jenom bulvu, stonky chuťově připomínající řapíkatý celer nakrájím na kolečka a přihodím do zeleninové polévky, kučeravé výhonky uchovám na ozdobu výsledného díla. Vždycky vybírám spíš menší bulvičky s křehkými listy, které mají tmavě zelené "koprové" výhonky. Fenykl je zapotřebí zbavit poškozených vnějších listů, potom pečlivě omýt a osušit. A můžete vyzkoušet jako předkrm třeba...

Fenyklové carpaccio s pomeranči

(pro 4 osoby)



2 menší fenykly
2 bio pomeranče (mohou být i červené-sicilské)
2 lžíce olivového oleje extra vergine
1 lžíce citronové šťávy
čerstvý pepř namletý nahrubo
sůl

Fenykly pečlivě omyjte (můžete je nechat půl hodiny namočené ve studené vodě, budou ještě křehčí), osušte papírovou utěrkou a příčně nakrájejte na co nejtenčí plátky. Pomeranče oloupejte, pečlivě zbavte semen, slupky a veškerých bílých vláken, vyloupněte pouze dužinu. Nakrájejte na tenké plátky. V míse vyšlehejte zálivku připravenou z olivového oleje, soli a citronové šťávy. Plátky fenyklu proložte plátky pomeranče a zalijte připravenou zálivkou. Nakonec posypejte nahrubo namletým pepřem.
V bohatší variantě tohoto studeného předkrmu je možné ještě přidat černé olivy, červenou cibuli a opražené piniové oříšky či mandle.

Gratinovaný fenykl
(pro 2 osoby)



2 menší fenykly
4 lžíce strouhanky
4 lžíce nastrouhaného parmezánu
4 lžíce olivového oleje
půlka citronu


Fenykl očistěte. Do většího hrnce dejte vařit dostatečné množství vody, až se začne vařit, vymačkejte do ní půlku citronu. Přidejte fenykl rozebraný na jednotlivé listy, nebo nakrájený na klínky a povařte dvě minuty. Fenykl vyndejte, nechte okapat a rozprostřete ho na dno zapékací mísy. Osolte, posypejte parmezánem, strouhankou, vydatně zakapejte olivovým olejem. Zapékejte při 180 °C po dobu 25 minut. Výsledkem bude delikátní zeleninový chod, který může sloužit buď jako příloha, nebo v kombinaci například s bramborovou kaší jako hlavní chod.


A nakonec recept pro všechny milovníky zdravé výživy, kteří ocení pročišťovací schopnosti fenyklu, i to, že podporuje trávení. Čerstvé hlízy obsahují 90 % vody, fenykl je také vhodným kandidátem redukční diety.

Koktejl z fenyklu

1 fenykl
1 oloupané jablko
1 banán
1 lžíce medu
250 ml kefíru nebo bílého jogurtu

Fenykl, jablko a banán nakrájejte na kousky, poté rozmixujte. Přidejte med a kefír či jogurt. Detoxikační lektvar je hotový :))

Kdo se rozhodl dát šanci fenyklu, nechť si začne i s čekankou. Další neprávem opomíjená zelenina dokáže opravdové divy!

Komentáře

  1. Zrovna včera jsem fenykl použila na večeři - ryba pečená na fenyklu, cibuli, s petrželkou, kapary, podlitá bílým vínem. Byla to večeře speciálně degustační pro mojí maminku - fenykl zatím neměla možnost ochutnat. Já se k němu také dostala poprvé teprve v létě, v zeleninové bedýnce. A výše uvedený recept mi učaroval. Od té době jsem o fenykl nikde nezavadila.
    Podle vlastních zkušeností bych řekla, že spousta lidí může mít vůči chuti fenyklu předsudky. Tím víc pak fenykl ohromí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pez problémů lze koupit v Holešovické tržnici

      Vymazat
    2. Jak jste tedy mohla připravovat mamince rybu na fenyklu (v lednu), když jste od léta na něho nenarazila ;-)

      Vymazat
  2. Toffo, rybičku na fenyklu bych si hned dala :)) Všechny recepty, ve kterých se pracuje s fenyklem, lze aplikovat i na bílou čekanku - to je taky další zimní poklad, málo využívaný. Existuje tolik druhů zeleniny, které my Češi tak málo zpracováváme, čekanka se zas někomu může zdát hořká, ale když se blanšíruje ve vodě s citronem, ztratí svou hořkost

    OdpovědětVymazat
  3. Fenykl miluju. Objevila jsem ho teprve před rokem, ale doslova jsem se do něj zamilovala a teď po něm neustále pátrám :-) Výborný je v kombinaci s rajčaty a olivami, al eto je spíš na léto, kdy jsou rajčata v nejlepší kondici.
    A čekance jsem taktéž přišla na chuť teprve nedávno a od té doby na ni nedám dopustit, takže jakmile je sezóna čekanky, je jasné, co se u nás bude v mnoha podobách servírovat :-)
    Tvoje recepty jsou tak nádherně nafocené, že si snad budu muset pořídit slinuvzdornou klávesnici :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Do fenyklu jsem se zamilovala už dávno. Mám ráda čerstvý i fenyklová semínka a to obojí jsem právě nedávno použila pro další recept na mém blogu :-) Ale ten teprve přijde na řadu :-)
    Máš to moc krásné!
    P.

    OdpovědětVymazat
  5. Na fenykl parťáky nemám - zaujal mě v salátu, který mi před lety připravila kamarádka: s jablky a jinak s běžnou zálivkou, to nebylo vůbec špatné! Teplý jsem ho taky ještě nedělala, ač to mám v plánu - stejně jako čekanky. Avšak je tolik surovin, že se to ani stihnout nedá...a navíc si strávníci žádají opakování. A já pak zjišťuju, že to, čemu říkám oblíbené jídlo, vařím cca dvakrát do roka!

    OdpovědětVymazat
  6. Na fenykl jsem narazila již mnohokrát, ale mám k němu ambivalentní vztah - na jednu stranu mě láká ho zkusit, protože mám ráda zeleninu, ale na druhou se obávám jeho charakteristické vůně. Třeba je to předsudek, který mám zafixovaný z fenyklových semínek. Pravda je, že nevím, jestli i čerstvý fenykl oplývá tak silným charakteristickým aroma. Váš gratinovaný fenykl mě láká. Můžete popsat chuť a aroma čerstvého fenyklu? Děkuji

    OdpovědětVymazat
  7. Čerstvý fenykl je "navoněný" - když k němu přičichnete, připomene vám mnohem spíše ovoce než zeleninu. Vúně je to příjemná, nasládlá a jen s nádechem anýzu. Anýzová semínka jsou mnohem aromatičtější a agresivnější. V Itálii rozlišují samčí a samičí fenyklové bulvy - samičí jsou protáhlejší a také mnohem méně aromatické. Myslím, že jsem minulý víkend na takovu samičí bulvu narazila v Hyperalbertu - a stála jen 9,50 Kč! Použila jsem ji tedy na předkrm s pomeranči a návštěva se mohla po tomto salátu doslova utlouct. Pokud má člověk rád zeleninu, fenykl jistojistě představuje jedno z nápaditých obohacení...

    OdpovědětVymazat
  8. ahoj, fenykl mě taky celkem učaroval, a to nejsem fanoušek pendreků atd. Dělám ho třeba takto: Kuřecí nakrájím na nudličky, osolím a opepřím, pak na olivovém oleji kuře opeču tak, aby už bylo hotové, odložím stranou, pak do pánve dám cibuli, kterou jsem nakrájela na tenké klínky a chvilku opékám, po chvilce přidám fenykl, který také krájím na klínky, ten tam dám a společně s cibulí opékám do doby, než to začne všechno trochu zlátnout, pak přidám kuře a zasypu kari kořením, pak chvilku zase opékám a pak přidám trochu vody, na závěr přidám trochu smetany na vaření. je to jednoduché a s rýží basmati fakt lahhůdka. Nebo také lze fenykl přidávat na slané koláče, místo cibule.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se mi zdá jako perfektní inovace, fenykl je tu v Čechách opravdu opomíjený a lidi asi odrazuje nasládlá chuť v kombinaci s masem. Ale jako druh jemného kuřecího soté s dobrou rýží... už to jdu zkusit. Dík za nápad.

      Vymazat
    2. To jsem ráda, že si fenykl získává své příznivce. Já ho zrovna dnes podusím na cibuli, na závěr přidám trochu strouhaného parmezánu, bude z něj skvělá příloha. Tepelnou úpravou fenykl trochu ze své pendrekovosti ztratí, naopak se rozjemní do krásných tónů. Mimochodem, v knize Pod toskánským sluncem (milovníci Itálii určitě znají) je mnoho receptů na jídla s fenyklem, který si evidentně i autorka Frances Mayesová zamilovala. Třeba kuře pečené na fenyklu, nebo polévka z fenyklu. Zkusím je dohledat a dám na blog, protože sezóna fenyklu právě začíná...

      Vymazat
  9. Prave jsme dojedli gratinovany fenykl podle vaseho receptu. Poprve jsme jedli fenykl a 3 ze 4 clenu rodiny to moc chutnalo.
    Leta jsem se ho bal koupit, ted jsem neodolal nabidce v Lidlu a jsem hodne spokojen.

    dik za recept
    Martin

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martine, to je skvělá zpráva. Gratuluju k úspěchu :) Přesně, také jsem v Lidlu koupila 4 za skvělou cenu.

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky