Rady jednodenní restauratérky






Vím, že nevyžádané rady se nedávají. Nedá mi to. Ráda bych si na základě dvojí účasti na Restaurant Day, mezinárodním festivalu všech milovníků dobrého jídla a pití, trochu zavzpomínala a naverbovala další restauratéry. Protože již v pořadí třetí český Restaurant Day, je za rohem. Protože vypukne už v sobotu 16. listopadu! O co jde? Zhruba o to, že kdokoliv, kdo sebere odvahu, může v předem určený den vyrazit s nůší plnou vlastního jídla do ulic, parků, opuštěných továrních hal, lesů a hájů. Nebo také může uvařit doma, otevřít dveře a pozvat obrovské množství sousedů. S nápadem na vznik jednodenních restaurací přišla před dvěma lety skupina finských foodies a jejich iniciativa se neuvěřitelně rozrostla. Restaurant Day je výzvou pro všechny amatéry, kteří jsou přesvědčeni o tom, že by jejich jídlo mohlo zaujmout a že obstojí v konkurenci. Každý chystá to, co považuje za nejlepší, co je jeho rodinným klenotem. Praha se poprvé letos v květnu zařadila mezi 200 měst ve 30 zemích světa, kde mohl ojedinělý kulinární festival proběhnout a já rozložila ve Vršovicích stůl, prostřela ubrus a vyložila na něj to, co sama zbožňuju: francouzské slané koláče, cuketový tatarák, marinované lilky, babaghanoush, hummus, kuskus s grilovanou zeleninou, chalvu...

A teď slíbené rady:

1. Restaurant Day začíná v 11. hodin. Znamená to ale, že vy se svým stánkem musíte být na místě minimálně o hodinu dříve, abyste ho (i sebe) stihli připravit do takové podoby, se kterou budete spokojeni. Protože chcete prodávat široko daleko nejčerstvější pečivo, musíte ho časně z rána dopéct. Nechoďte spát, meditujte nad kynutým těstem, vymyslete a zrealizujte další tři předkrmy.

2. Nepodceňujte přípravy a delegujte jednotlivé činnosti na své blízké - třeba nákup základních surovin, loupání cibule, strouhání brambor, prostě ty, které děláte s odporem. Vy jste majitelem restaurace!

3. Mějte v zásobě dostatek tácků, vidliček a ubrousků. Hodně velký dostatek.

4. Propagujte se. Vymyslete si originální název, vytvořte pozvánku, vyfoťte se s jídlem v sexy poloze. Třeba jako moje kamarádka Martina.


5. Připravte si menu a vytiskněte ho v co nejvíce kopiích - ty poté rozdávejte nicnetušícím (zaručeně hladovým) kolemjdoucím.

6. Každé jídlo opatřete cedulkou - co to je, co v tom je, kde jste vzali suroviny. Čím konkrétněji jídlo popíšete, tím větší šanci na úspěch máte. Vyvarujte se cizích názvů. Hummus jsem například přejmenovala na "orientální pyré z cizrny," aby tomu všichni rozuměli. I když to pyré - no, snad jsem to nepřehnala.

7. Nepodceňujte prezentaci pokrmů. Frčí vintage stojany, stříbrné tácy, retro nádoby, hrnce a pekáče po prababičce.

8. Nepodceňuje prezentaci sebe sama. Čím střelenější image, tím více zákazníků. Postavte se třeba na hlavu - jako já.



9. Pořiďte si pomocnou ruku - nejlépe někoho, kdo zvládá počty lépe než vy. Ono totiž povídání o jídle zabere dost času a do toho ještě to otravné vracení drobných.

10. Usmívejte se. Koupili byste si něco od zpruzeného trhovce? Já ne.




A protože opakování je matka moudrosti, hezky si to shrňme:


CO:
Restaurant Day je festivalem dobrého jídla a pití. Každý si může v předem určený den otevřít restauraci, kavárnu nebo bar.

KDE:
Kdekoliv - u vás doma, v kanceláři, na ulici, na pavlači, na dvoře, v parku, na nábřeží, v opuštěné tovární hale, v komunitním centru - fantazii se meze nekladou.

KDY:
16. listopadu v 11. hodin

JAK:
Čím je koncept restaurace originálnější, tím více zákazníků přitáhne. Vyšinutost za každou cenu ale není v žádném případě podmínkou :) Stačí přinést dobré jídlo, přesně takové, jaké chutná vám. Cílem Restaurant Day je šířit dobrou náladu a společně se radovat z jídla připraveného s láskou. Restauraci si můžete otevřít zcela sami, s kamarádkou, s přítelem, s partou... prostě je to na vás.

REGISTRACE:
Pomozte svým budoucím klientům najít cestu do vaší restaurace a zaregistrujte se: http://www.restaurantday.org/find/

PS: Moje a Marťanovo podzimní menu vypadalo takto:

Bio kachna ze Sedlčánek s bramborovým salátem z keřkovských rohlíčků a kořenovou zeleninou z maminčiny zahrádky
Quiche s karamelizovanou cibulí a tymiánem
Quiche s hruškou Abate, sýrem brie a gorgonzolou
Slaný koláč z křehkého těsta se špenátem, hříbky a bedlami
Slaný koláč z křehkého těsta s grilovanou cuketou a sýrem s modrou plísní
Slaný štrúdl s choucroutem (alsaským zelím)
Pikantní kuskus s grilovanou paprikou, cuketou a sušenými rajčaty
Salát z červené řepy marinované v medové zálivce, brambor a rukoly

Léčivý zázvorový* čaj s medem a citronem
Nocino (čti: nočíno) – grog z domácí ořechovice**


* Zázvor má v tradiční čínské medicíně pověst vynikajícího stimulantu, zmírňuje nachlazení a léčí žaludeční choroby.
**Zelené plody ořechu královského obsahují vzácnou látku juglon, hojně používanou sibiřskými šamany.



PPS: Ze svých opravdu vážně míněných rad jsem byla schopná dodržet jen tu poslední a snažila se úsměvy zachránit, co se dalo. Nic jiného mi nezbývalo. Cedulky jsem nenapsala, menu nevytiskla, tácky a vidličky mi hned došly. Do deníčku jsem si ten den zapsala:
16. 11.: Přišla sobota. Ve vzduchu se vznášel podzimní klid a já si otevřela restauraci. Když bylo slunce nejvýš, nakrojila jsem první slaný koláč. Celý den bylo slyšet vítr, jak se honí Krymskou ulicí. Až světlo měsíce, který spěchal do úplňku, mi připomnělo, že je čas sklidit prázdný stůl a vykročit do prázdné tmy.


.



PPPS: Než zpracuju čerstvé dojmy (a že jich bylo) do čtivé podoby, můžete si o Restaurant Day Prague přečíst zde:

http://praga-magica.blog.cz/1311/restaurant-day

http://psychologiechuti.blogspot.cz/2013/11/zcela-neobjektivni-fotoreport-z.html

Komentáře

  1. Evo, jak ty jsi mi tímto konceptem navrtala brouka do hlavy! Jsem rak, trochu nejdřívv couvám, ale fakt bych to chtěla zkusit, příště.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky