Proč jím v létě jalově


Babička se na mě nevydržela mlčky dívat. „Jak to můžeš jíst jen tak? Kdyby sis k tomu aspoň vzala kousek masa.“ Jenže pro mě bylo v dětství jídlo „jen tak“ opravdovou lahůdkou a při pojídání brambor s osmaženou cibulkou jsem se tvářila jako vybíravý konzument ústřic. 

Schopnost vychutnávat si jednoduché kombinace mi zůstala dodnes. Když si mám vybrat mezi sofistikovaným jídlem à la plněným čímsi, obaleným v trojobalu, načež osmaženým, a bramborovými šiškami sypanými opraženou strouhankou, vítězí šišky. V létě se toužím cítit jako pampeliškové chmýří a poletovat prostorem, a tak vařím, co mě nezatíží. Také prahnu po sezonní zelenině a ovoci, v nichž je zachycena veškerá sluneční energie. Jednoduchými jídly vzdávám hold tradici a velebím sezonu. Tak prostý úkon jako nákup cuket na trhu, jejich čištění a proměna v pokrm jsou pro mě obřadem a způsobem jak poděkovat Matce přírodě za její trpělivost.

Cukety plněné rýží


8 pevných cuket
150 g rýže arborio nebo carnaroli
dužina z 8 cuket 
500 ml zeleninového vývaru
40 g nastrouhaného parmezánu
 
1 jarní cibulka 
1 sklenička suchého bílého vína
3 lžíce rajčat z plechovky
čerstvé nebo sušené oreganosůl a pepř
olivový olej
máslo

Postup:

  1. Cukety pečlivě omyjte a osušte. 
  2. Odřízněte špičky a rozkrojte na dva díly, které podélně rozřízněte. Z každé cukety tak získáte čtyři „lodičky“, ze kterých lžičkou vydlabejte dužinu. 
  3. Do hluboké pánve nalijte 4 lžíce olivového oleje, přidejte nadrobno nakrájenou jarní cibulku, nechte zesklovatět a poté přisypejte neopláchnutou rýži. 
  4. Krátce osmažte, aby se všechna zrníčka rýže obalila olejem. 
  5. Přidejte vydlabanou dužinu z cuket, rajčata z plechovky a podlijte bílým vínem. 
  6. Nechte vsáknout a poté přilévejte podle potřeby vývar, dokud rýže nezměkne (přibližně 20 minut). Na závěr přimíchejte do rizota oříšek másla a strouhaný parmezán. Rýži ochutnejte, pokud potřebuje přisolit, osolte. 
  7. Do lodiček rozdělte rizoto, zakápněte olivovým olejem a ozdobte snítkou oregána. Zapékejte v troubě 20 minut při teplotě 180 °C.


Kdo rád čaruje s cuketou, může vyzkoušet:










Komentáře

  1. Díky za fajn typ na bramborový salát , mňam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo. Brambory mi v téhle úpravě chutnají klidně samotné.

      Vymazat
  2. Mlj člověk, také si dám ráda naprosto jednoduché, nepřekombinované jídlo a vůbec, nechávám ráda vynikat přirozené chutě potravin, které ostatním připadají jako naprosto bez chuti a hnusné =) Ty brambory vypadají naprosto dokonale! 100% se do nich dám, tyhle způsoby jídla totiž miluju!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Lucko. Trpíme pod nánosy polopravd, které jsme od dětství slýchali a často nenajdeme odvahu vydat se tou nejjednodušší cestou. V jednoduchosti je krása platí i v jídle.

      Vymazat
  3. Taky mám moc ráda jendodušší jídla - včera jsem utrhla dvě cuketky, a upekla je v troubě na kousky s paprikou, cibulí a rajčetem - neměly chybu :) A brambory většinou peču stejně jako ty, nejdřív předvařím a pak do trouby. Občas sice použiju pečící papír, ale brambory předtím s olejem promíchám v misce, aby se mohly udělat krásně do zlatava :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ó, cukety, mám je snad každý druhý den :) Peču, vařím, dlabu, jím syrové, prostě cuketová závislost. Díky za tip, určitě vyzkouším. Ale nějak teď častěji peču bez papíru. Moje babička plechy vždycky jen vymazávala, případně vysypávala a její jídlo bylo prostě dokonalé.

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky