Lepší než francouzská CIBULAČKA



Neřekla bych, že uvařit "obyčejnou" cibulačku bude věda! Jak už napovídá sám název jde o polévku z cibule - kde se tedy asi může skrývat zádrhel? Cibulačku jsem zkoušela mnohokrát, vždycky víceméně podle originálních francouzských receptů a většinou chutnaly výsledné výtvory dobře. Ono ani nejde nic moc zkazit... ale určitě jde vždycky něco vylepšit. Elizabeth Bard, autorka knížky OBĚD V PAŘÍŽI, o své verzi cibulačky tvrdí, že je "lepší než francouzská".

To jsem pojala jako výzvu. Americké sebevědomí mi imponuje za všech okolností. A příběh umění zbožňující Američanky, která se zamiluje do mimozemšťana, rozumějte Francouze, mě samozřejmě zaujal nejen svou dějovou linií, ale i recepty, které jsou často křížencem francouzské klasiky, americké vynalézavosti a židovských kořenů autorky. Postupovala jsem podle knížky a uvařila (tedy částečně i upekla) hustou, zlatavou cibulačku, která byla tak vydatná, že tvořila hlavní chod letní večeře. Největším problémem se ukázalo loupání cibule - no, už jste někdy zkoušeli oloupat a vlastnoručně nakrájet 2 kila téhle nejštiplavější zeleniny na světě? První cibuli přežijete bez úhony, druhá už začne dorážet na vaše slzné kanálky a při třetí začnete plakat jako navztekané dítě. A stále máte před sebou horu dalších cibulí.

„LEPŠÍ NEŽ FRANCOUZSKÁ“ CIBULOVÁ POLÉVKA
Soupe à l'Oignon Gratinée
pro 8 osob

2 kg (10-12 středních) cibulí, rozpůlených a nakrájených na měsíčky
60 g másla, nakrájeného na kostky
2 polévkové lžíce extrapanenského olivového oleje
necelá ½ kávové lžičky hrubé mořské soli

několik snítek čerstvého tymiánu

1 bobkový list

½ šálku suchého sherry
8 šálků zeleninového vývaru
8 plátků tvrdé bagety nebo chleba (čím starší, tím lepší)

½ kilogramu nastrouhaného sýra gruyère nebo ementál


Autorčin trik spočívá v tom, že cibuli upeče v troubě - což je základ budoucí výrazné chutě cibulačky. Předehřejte troubu na 200 °C. Ve velkém pekáči se silnými stěnami smíchejte cibuli, máslo, olivový olej, sůl, tymián a bobkový list. Jako vlastní příspěvek k Elizabethině invenci jsem ještě cibuli posypala špetkou třtinového cukru.


Duste pod pokličkou v troubě 1 hodinu. Zamíchejte a s mírně odsunutou pokličkou nechte směs dusit v troubě další 1 ½ hodiny. Přemístěte cibuli do hrnce a dejte na sporák. Vařte cibulovou směs na středním plameni asi 20 minut, až se tekutina vypaří a cibule zezlátne. Přidejte sherry a vařte dalších 5 minut.



Přilijte vývar, odškrábněte ode dna všechnu karamelizovanou cibuli. Uveďte polévku do varu a vařte 30 minut. Nalijte polévku do 8 zapékacích misek. Nahoru na každou dejte kousek opečeného toastového chleba a vrstvu strouhaného sýra. Vložte misky pod gril na 1 až 2 minuty, až sýr zhnědne a začnou se na něm dělat bubliny. Autorka to sice v knize neuvádí, ale já jsem ozdobila povrch cibulačky tymiánem.





Komentáře

  1. Och, viem si predstavit tu nadhernu vonu pri peceni cibule. Ja som ju prave dopiekla na iba na platni a v ovela mensom mnozstve:) Polievocka vyzera velmi chutne, ani sa necudujem, ze si zvladla dve porcie:)

    OdpovědětVymazat
  2. Adrianka, to jsem zapomněla poznamenat - že cibule skutečně provoní celý byt a nasládlá vůně v něm vydrží pěkně dlouho :)) No, já jsem velký jedlík :))

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsem ji dělala, je výborná. Oběd v Paříži i tvou knížku mám pod polštářem, obě jsou skvělé. Slávka.

    OdpovědětVymazat
  4. Takovou poctivou cibulačku jsem ještě nedělala právě kvůli té dlouhé přípravě, snad za dlouhých zimních večerů...ale zkrátka urychlit to moc nejde, no. Vypadá výborně a s knížkou je to chutná kombinace!

    OdpovědětVymazat
  5. Jaaj, ja mam obidve knizky uz objednane a velmi sa na ne tesiim! Cibulacku som naposledy robila pre navstevu, islo do nej biele vino a teda netvarili sa velmi nadsene, musim vyskusat tento recept:-))

    OdpovědětVymazat
  6. Krása! Tenhle recept určitě stojí za vyzkoušení!

    OdpovědětVymazat
  7. Jej,to je super napad,pouzit na cibulacku pecenu cibulu..musim vyskusat aj tuto verziu..uz teraz sa tesim:))..a dakujem aj za tip na dalsiu "chutnu" knizku..:)

    OdpovědětVymazat
  8. Slávko, děkuju, jsem ráda, že se knížka ocitá na takovém exkluzivním místě a hlavně, že se líbí :))

    OdpovědětVymazat
  9. Vilemíno, zanedlouho vyzkouším nějaký tvůj recept! A tvojí knížku vyfotím jako přílohu :)

    OdpovědětVymazat
  10. Lucia: ajaj, ale to je škoda, že návštěva neocenila bílé víno - podle mého alkohol jakémukoliv jídlu vydatně pomůže :), Francouzi a Italové mi to potvrdí :) Přeju vám příjemné čtení a ať vám knížky zachutnají :)

    OdpovědětVymazat
  11. Ire: stojí, to potvrzuji! Cibulačka nevydržela ani do druhého dne :)

    OdpovědětVymazat
  12. Martinko, cibule v troubě je zkrátka vychytávka ;)) a v knize je mnoho dalších zajímavostí a pikantností nejen o francouzské kuchyni :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Jak kniha, tak recept jsou krásné záležitosti. Knihu mam přečtenou a recept vyzkouším. Ale bez zapečené bagetky se sýrem; po tom mne kdysi pěkně chytnul žlučník :- ))
    Cibulačku vaříme docela často, ale jednodušší verzi.
    Nedávno v Prostřeno říkala jedna soutěžící: "protože mam cibuli ráda, tak u krájení nebrečím".
    Ale to je asi nějaký blud, my jsme taky milovníci cibule, šalotky a bulíme ;-)
    Já si většinou namočím prkénko a nůž do studené vody, nebo do ní nachvilku hodim oloupané cibule a je to lepší!

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den,
    ráda bych Vás požádala o Váš emailový kontakt. V brzké době bychom rádi pozvali foodblogery na jednu kulinářskou akci. Předem děkuji
    Klára Doubková
    k.doubkova@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  15. Bali: díky za tip jak se nevybrečet z podoby, při výrobě další obr porce cibulačky rozhodně vyzkouším. S opečeným chlebem a sýrem je to vydatný nášup, právě proto jsem milé čtenářky a čtenáře raději varovala - opravdu se jedná o "hlavní" jídlo.
    P.S.: v Prostřeno je to samá perlička :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky