CECINA: placka z cizrny made in czech



Cecina - tohle slůvko evokuje citlivým českým ouškám nadávku nebo nějaký lechtivý výraz. Kdepak. Když si přimyslíte italskou výslovnost - čéčina - a pokud náhodou tušíte, že ceci je výraz pro římský hrách, ocitnete se na bezpečném území dobrot.

Cecinu jsem ochutnala nedávno v toskánském městečku Lucca a jak už to u mé osudové pletky s italskou gastronomií bývá - zamilovala jsem se do ní. V podstatě jde o jakousi silnější palačinku, která se připraví smícháním cizrnové mouky s vodou a olivovým olejem, načež se nádherná zlatá směs upeče v rozpálené troubě. Tedy správně by se měla péct v peci na dřevo, stejně jako pizza, neb je to pokrm, který si můžete dopřát právě v toskánských pizzeriích. Historické prameny dokonce hovoří o tom, že cecina se kdysi pekla přímo na vojenských štítech vystavených žhavým paprskům horkého italského slunce.

Cecina má jeden malý háček - abyste ji mohli upéct, potřebujete mouku z cizrny. Od servírky v pizzerii jsem se dozvěděla, kde mám mouku koupit - každý přece ví, že u Prospera! Vydala jsem se do malého starosvětského hokynářství, kde stojí režné pytle plné fazolí, hrachu, krup a dalších zdravých nezbytností. Poručila jsem si kilo farina di ceci a dostala navíc i recept přímo na lokální pochoutku.


CECINA
(na 2 velké plechy)

300 g mouky z cizrny

1 litr vody

4 lžíce extra panenského olivového oleje
sůl podle chuti

Mouku smíchejte s vodou a nechte 4 hodiny stát, radí tajný recept od Prospera. Abych si ulehčila práci, zamíchala jsem směs večer, mírně ji osolila a nechala stát přes noc. Byla jsem zvědavá, do jaké podoby směs nabobtná, ale žádné zdvojnásobení objemu se nekonalo. Mouka se pouze změkčila, logicky - vždyť i cizrna se před vařením namáčí, a protože mouka se mele ze sušené cizrny, potřebuje tedy změkčit vodou. Výsledkem bylo lité těsto podobné palačinkovému, ale o poznání jemnější, žádné vejce, žádné mléko, jen samá voda a farina di ceci. Do směsi jsem přimíchala dvě lžíce olivového oleje. Mezitím jsem rozpálila troubu na nejvyšší teplotu (250 °C) a nechala v ní nahřát plech. Ten jsem poté vymazala zbylým olejem a vylila na něj zlaté těsto. Mimochodem alternativní název pro cecinu je l´oro di Pisa - zlato z Pisy - zcela právem. Těsto má skutečně mimořádně zlatou barvu!


Pekla jsem při teplotě 230 °C zhruba půl hodiny, na posledních deset minut jsem zapnula i gril, protože jsem chtěla docílit efektu spálených bublin na povrchu - jak jsem viděla v pizzerii.

Cecina se servíruje jen tak - na nahřátém talíři nakrájená na kousky, nebo na trojúhelníky jako pizza. Chutná jednoduše. Jemně. A výborně. Já jsem příznivcem prostých chutí, a tak je pro mě samotná chuť cizrny naprosto dostačující.






Komentáře

  1. Zdravím Vás,cizrnová mouka se dá (snad v pohodě) sehnat přes celiashop,klasicky přes vyhledávač.A Vaše stránky se mi moc líbí.Jana

    OdpovědětVymazat
  2. Cecinovy maniak... :)) to sa mi paci. Taku placku si niekedy urobim, urcite bude chutna k nejakej dobre ochutenej zeleninke :)

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkný recept, Cecina je i krásné město v Toskánsku;o) Další inspiraci můžeš načerpat i na nadcházejících víkendových akcích: http://vivaitalia.blog.cz/1109/piknik-s-apetitem

    OdpovědětVymazat
  4. Milá Jani, děkuju za tip: vyhledám, nakoupím a použiju s velkou radostí. Ať se vám u mě líbí i nadále :)

    OdpovědětVymazat
  5. Michaelo, i takovou kombinaci si dokážu velmi dobře představit :) Cecinový maniak posílá srdečné pozdravy do Indie :))

    OdpovědětVymazat
  6. Italská bloggerko, v Cecině jsem zatím ještě nebyla :(, určitě tam mají tu nejlepší "cecinu" na světě :) Na piknik Apetitu se také chystám :)) Díky za pozvání!

    OdpovědětVymazat
  7. Cizrnu znám jen z konzervy nebo suchou, zatím jsem si ji nijak neoblíbila - když to musí být, sním ji. Takhle upečená jako placka vypadá přitažlivěji, tak někdy třeba ochutnám.

    OdpovědětVymazat
  8. hmmha..taketo placate chrumkave zalezitosti ja mozem:)a este k tomu mozem aj cizrnu,u nas "cícer",(to je podobne smiesne slovo ako cecina)takze hned ako zozeniem tu špeci muku,musim vyskusat:)

    OdpovědětVymazat
  9. Mouku z cizrny byste měli koupit v každé dobré zdravé výživě. V Brně například na Lidické. Dobrou chuť :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Zajímavá dobrůtka! U nás se právě dojedly palačinky a něco malého slaného by se hodilo!!!

    OdpovědětVymazat
  11. Vilemína: já propaguju samé divné chutě - fenykl, cizrna, atd. že :)) Cizrnová mouka je neuvěřitelně jemná a chutná orientálně, to je pravda :)

    OdpovědětVymazat
  12. Martinko, díky za další krásné slovenské slovíčko, cícer je super :) Já můžu "cícer" ve všech podobách, třeba jako humus :)

    OdpovědětVymazat
  13. Děkuju za tip! :)) Už jsem koukala na internet, že většinou je cizrnová mouka k dostání v obchodech se zdravou výživou :)

    OdpovědětVymazat
  14. HaF: až na to namáčení předem je cecina celkem rychlovka :)

    OdpovědětVymazat
  15. Hmmm, mám moc ráda cizrnu ve všech podobách, takže tahle křupavá sluníčkově barevná placka mě láká ostošest i ostosedm, ale musím si nechat minimálně několik měsíců zajít chuť, protože luštěniny (ač je mám moc ráda) musím pro jejich nadýmavost vyloučit na pěkných pár měsíců z jídelníčku. Tak se budu alespoň kochat :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Cizrnová mouka je taky k dostání v Shalamaru - obchodu s indickými potravinami v Lipanské ulici v Praze.
    Ty placky jsem zkoušel a přijdou mi příliš aromatické. Asi je zkusím znova, ale udělám to fifty-fifty cizrnová-pšeničná mouka. Ty sušenky z cizrnový mouky, na který odkazuju, v sobě mají jen třetinu cizrnový mouky a jsou super. Zkoušel jsem i podobný sušenky jen z cizrnový mouky a ty zdaleka tak dobrý nebyly.

    OdpovědětVymazat
  17. Cizrnovou mouku a také rýžovou mouku a hromadu dalších dobrot seženete na:http://www.vykurovadla-existence.cz/velkoobchod-existence-zbozi-z-indie-a-nepalu.html

    OdpovědětVymazat
  18. Ahoj Evi, take se da koupit ve zdrave vyzive - treba konkretne Cesmina v Londynske. Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak to je super tip, určitě se tam stavím, díky!

      Vymazat
  19. Ja si delam cizrnovou mouku sama - rozmixuju suchou cizrnu ve stolnim mixeru na mouku :-)

    OdpovědětVymazat
  20. Ten poměr vody a mouky nesedí, je to moc řidké

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky