Fazolky, zelené nadělení



Fazolky jsou neprávem opomíjená zelenina. Když jsem uviděla na trhu brčálově zelené lusky zapletené do sebe a smutně čekající na nějakého zájemce, neodolala jsem a koupila rovnou kilo. Tento týden má tedy v mém kulinárním deníčku přídomek "fazolkový." 

Nejdříve jsem se pustila do přebírání zelené úrody, vyházela jsem všechny skvrnité a vyschlé lusky a zbylé jsem začala čistit. Levý i pravý konec jsem uřízla a fazolky překrojila napůl. Očištěné fazolky jsem namočila do dřezu plného studené vody, jen tak tak se tam vešly. Vodu jsem třikrát vyměnila, poté fazolky nechala okapat na cedníku. Mezitím jsem napustila do obrovského hrnce 4 litry vody a přivedla je k varu. Jakmila začala voda vřít, osolila jsem ji dvěma lžičkami mořské krystalické soli, přidala jsem půl lžičky jedlé sody. Je nutné solit vodu až v momentě kdy vře, jen tak bude poté zachována jasně zelená barva lusků. Do vařící vody jsem hodila fazolky, zamíchala vařečkou, aby se nepřilepily ke dnu, a zmírnila teplotu, aby voda neklokotala, ale jen mírně problublávala. Doba varu závisí na stáří fazolek, já měla štěstí na fazolky mladé, takže jsem je vařila 9 minut, samozřejmě jsem několikrát ochutnala, abych je z horké lázně vysvobodila přesně v momentě M, kdy budou vařené al dente.

Správně uvařené fazolky mají jasně zelenou barvu, lesknou se a na dotyk jsou elastické a tuhé, jak vidíte na obrázku.







Celá nedočkavá jsem snědla plný talířek fazolek zakápnutých zálivkou z olivového oleje, šťávy z půlky citronu, soli a pepře. Chutnaly nasládle, po oříšcích. Dalším chodem na mém fazolkovém menu je italský fazolkový nákyp.

Fazolkový nákyp
Sformato di fagiolini


pro 4 osoby

800 g uvařených fazolek
půl litru bešamelové omáčky
4 vejce
100 g nastrouhaného parmezánu
sůl a pepř
máslo
strouhánka


Zapékací mísu, nebo čtyři skleněné mističky, které jsem použila já, vymazejte máslem a vysypejte strouhankou. Do vychlazené bešamelové omáčky zamíchejte čtyři žloutky, parmezán (stranou si nechejte dvě polévkové lžíce), sůl a čerstvě namletý pepř podle chuti, směs našlehejte. Zvlášť ušlehejte bílky se špetkou soli a jemně je vmíchejte do připravené omáčky. Uvařené fazolky rozprostřete do zapékací nádoby a zalijte směsí. Na povrchu posypejte zbylým parmezánem. Dejte zapéct do trouby předehřáté na 190 °C na 20 minut. 

Výsledkem je chuťově vyvážené, velmi zdravé, lehké zeleninové jídlo vonící babím létem, které se výborně doplňuje s bramborovu kaší.




A nakonec... kocour Bertík v akci, tentokrát pochutnávající si na uvařených fazolkách. Věřte, nebo ne, můj kocour miluje zeleninu: zejména brokolici, a teď už vím, že i fazolky!

Komentáře

  1. Zelené fazolky jsem vždy v kuchyni opomíjela- pozůstatky vzpomínek na školní jídelnu. Ale vidím, že bych měla překonat sebe samu a fazolkám dát novou šanci!Podobně jsem zkoušela zapékat růžičkovou kapustu a bylo to velmi fajnové pochutnání.Moc pěkný článek.
    P.S. Náš chlupáč dnes taky pomáhal v kuchyni - chystala se hodová kačena a dokud nedostal nějaké odkrojky, nedal pokoj!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Růžičková kapusta - výborný nápad! Podobně může nákyp fungovat i se špenátem, ale ten je vynikající sám o sobě.
    Chlupáčkové jsou mí všudypřítomní asistenti u čehokoliv...od vaření, po psaní i spaní :)

    OdpovědětVymazat
  3. Fazolky jsou moje láska :-) Mám ráda jak křehké zelené, tak žluté máslové lusky. Před časem jsem si fazolkové keříky pěstovala a bohatou úrodu nakládala a oblažovala všechny přátele dušeným masem se spoustou fazolek v pikantní paprikové šťávě. Dlouho jsem si fazolky nedala, tak s nadšením pročítám recept a obdivuji Bertíka a jeho apetit :-)

    P.S.
    Je tu útulno a moc chutné počteníčko. Líbí se mi výraz "strouhánka" - zní tak roztomile :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Živě si představuju, jak se přátelé olizovaly až za ušima. Žluté máslové lusky klamou tělem - podle robustního vzhledu se může zdát, že budou tuhé, ale když se povaří opravdu získají máslovou chuť.
    Ad P.S.
    Strouhánka se strouhá, jak říkala moje babička z Vysočiny :))

    OdpovědětVymazat
  5. Zelené fazolky jsem měla vždycky ráda, pamatuji na dobu, kdy jsem byla ještě mladší a chtěla jsem omáčku z fazolek jíst denně, vždycky jsem snědla přílohu a fazolky si nechala až nakonec abych jich měla co nejvíc :D teď už je vyhledávám i nějak jinak a snažím se je víc upravovat. Líbí se mi ty vaše zapečené :)

    OdpovědětVymazat
  6. Kdysi jsme měli kočku, která mi také ujídala veškerou vařenou zeleninu, především brokolici :)

    OdpovědětVymazat
  7. @Lůc: fotka zapečených fazolek se moc nepovedla, ale chutnají výborně :)) Jsem ráda, že oceňujete, ba dokonce sdílíte, mou vášeň pro fazolky...v Česku se podle mého konzumuje velmi málo zeleniny, chtěla bych to nějak napravit, a tak aspoň zveřejňuju zeleninové recepty :)

    @Ája: a pak že kočky jedí myši :))

    OdpovědětVymazat
  8. a to jsem moc ráda, že to chcete napravit vašimi zeleninovými recepty :), ráda se nechám inspirovat, jím jenom zeleninu! :)

    OdpovědětVymazat
  9. @Lůc: zeleniny není nikdy dost. V české populaci se vyskytuje velké procento rakoviny tlustého střeva (v celosvětové statistice jsme obsadili první místo v mužích, deváté v ženách!)...pročpak asi? Neříkám, že se všichni musí stát přes noc vegetariány, ale oroduju za alespoň jedno zeleninové jídlo denně...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky