Koláč, který tu neměl být



Byla neděle. A pršelo. Zkrátka neděle, kdy vám hlavu okupuje splín. Jediné svědectví o kalendářním létě vydávala mísa plná prvních meruněk ze Slovenska. Dvě kila zakoupená u stánku na Kunratické spojce, kde byla zaparkovná dodávka s brněnskou espézetkou. Ráda jsem uvěřila, že jde o meruňky od sousedů z nejmilejších, v supermarketech byly ke koupi jen nažloutlé plody v plastových krabičkách, z Řecka údajně. Oranžová barva svítila jako žárovka. Meruňky chutnaly po slunci, a já zatoužila jejich energii transformovat do čehosi ještě rafinovanějšího. Protože co je jídlo jiného, než transformace. Surovin ve výrobek. Hned po ránu jsem se pustila do těsta, toho nejjednoduššího a nejgeniálnějšího, na nějž nedám dopustit. Jde o jednoduché máslové těsto podle Marie Sandtnerové, která ho uvádí v receptu na jablečný páj. Na těstě se mi nejvíce líbí fakt, že se do něj nedává vůbec žádné vejce, dokonce ani žloutek (!). A že poslouží jako základ jak pro sladký, tak pro slaný koláč. Má tu výhodu, že nechá vyniknout chuť surovin, které se na něj použijí. Přesně takový jsem měla záměr s meruňkami. Protože jsem věděla, že těsto je neutrální, trochu jsem se pomazlila s meruňkami. Rozpůlila jsem je, vypeckovala a marinovala. Vymačkala jsem šťávu z jednoho citronu, přidala dvě lžičky třtinového cukru, lžičku medu, lžičku kukuřičné mouky a pár kapek brandy. Meruňky jsem zalila marinádou a šoupla do lednice tak na hodinku, mezitím jsem uhňácala těsto.

Máslové těsto

200 g prosáté hladké mouky
120 g studeného másla
na špičku nože kypřicího prášku
pár zrníček soli
3 lžíce ledové vody

Mouku prosijte na vál, přidejte kypřicí prášek a sůl, udělejte do směsi důlek, do něj nasekejte studené máslo. Prohněťte, vznikne jakási drobenka. Přidejte ledovou vodu, měla by těsto spojit. Vyválejte lesklé těsto a dejte ho odpočinout na půl hodinky do lednice.
Těsto vyválejte, přendejte do formy a propíchejte ho vidličkou. Troubu předehřejte na 200 °C, těsto zatěžkejte fazolemi a naslepo předpékejte po dobu deseti minut. Vyndejte z trouby, fazole odstraňte, těsto poklaďte marinovanými meruňkami a pečte po dobu 25 minut na 180 °C. Ještě teplý koláč potřete marmeládovou glazurou:

Marmeládová glazura

5 lžic cedrátové (nebo meruňkové) marmelády
2 lžíce třtinového cukru
4 lžíce vody
1 lžíce citrónové šťávy

1 lžíce medu

Cukr dáme svařit s vodou a citrónovou šťávou, dokud se nerozpustí. Přidáme k sirupu marmeládu a za stálého míchání povaříme. Hotová glazura je čirá, lesklá a pokrývá vytaženou vařečku. Polevu propasírujeme přes sítko a potřeme jí koláč. A teď malý exkurz k cedrátové marmeládě. Je to hotový zázrak. Exportovaný z Itálie, kam cedráty, prazvláštní hrbolaté citrusy, zavlekly kolem roku 300 Peršané. Domovina cedrátu je daleko na východě, v Indii čí Barmě.



Cedrát (cedr) je v syrovém stavu nepoživatelný, i když vydává omamnou vůni a jeho dřevo patří k nejžádanějším. Plody se zpracovávají celé, přičemž kůru, která je pořádně tvrdá, je třeba nejdříve změkčit. Tři dny se musí cedráty louhovat ve vodě, ta se několikrát denně vyměňuje a pomáhá, když kůru propíchnete párátkem. Potom se cedráty nakrájejí na osminky a vaří v cukrovém sirupu. Cedrátová marmeláda je nahořklá a vysoce aromatická, má konzistenci želé. Kdo má rád hořkou chuť (jako já :)), cedrátovou marmeládu ocení, je to pravý poklad. Mimochodem, cedráty se často vysazují na vinice, dodávají prý vinné révě zvláštní, vzácnou příchuť.




A proč tu tenhle koláč neměl být? Říkala jsem si, že tak jednoduché počinání ani nestojí za řeč. Ale protože jsem měla radost z vydařeného díla, umístila jsem fotografii meruňkového páje na facebook. A kde je recept, Evo, ptaly se kamarádky. Tady.

Komentáře

  1. já tedy nevím, ale nejedná se spíše o cedrát, cedr je takový "malinkatý" stromeček, i když mám dojem, že semena cedrů jsou jedlá, koláč vypadá krásně, povedl se luckydina

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, určitě máte pravdu, botanicky a češtinářsky správně je cedrát, já jsem jen počeštila italské "cedro". Cedr je jehličnan.

    OdpovědětVymazat
  3. Cedrátovou marmeládu jsem neznala, díky moc. A koláč je fantastický, já jsem zrovna včera potkalakrásné české meruňky, takže s nimi udělám něco podobného. jen ta marmeláda na potření nebude tak cizokrajně voňavá, bude to domácí rynglová s pomerančem a tymiánem. Každopdáně, takový žlutý koláč plný chuti a vůně umí prosvětlit každý propršený den.

    OdpovědětVymazat
  4. O cedrátové marmeládě taky slyším poprvé. Kam pro ni v Praze zajít? Zní to totiž jako něco, co rozhodně musím ochutnat. Na koláč se v nejbližších dnech pustím. Vypadá nádherně.

    OdpovědětVymazat
  5. Madlo, dala bych království za domácí rynglovou s pomerančem a tymiánem :)) To ale musí dobrota! Na meruňky už mám docela štěstí, včera jsem koupila další kilo, tak budou kynuté knedlíky. Ovocnému létu zdar :))

    OdpovědětVymazat
  6. Ach, Mitsuki, to pokušení chápu, já také ráda zkouším všechno nové :) Naštěstí nemám jediný vzorek ve své lednici, přece jen jsem jeden takový poklad našla :))
    http://www.food2u.cz/produkty/italske-speciality/ovocne-produkty-a-medy/marmellata-di-cedro-citronova-marmelada-360g
    Ať chutná! :))

    OdpovědětVymazat
  7. Krásný koláč, Evo. Zrovna vymýšlím také nějaký meruňkový dezert na blog. A glazura z pro mne neznámé cedrátové marmošky je originální nápad -sladký ovocný koláč s kontrastním nahořklým aroma marmelády... hmmm :-)

    Pipi

    OdpovědětVymazat
  8. Krásně svítící koláč - léto z něj přímo sálá!
    Cedrátová marmeláda je zajímavá a lákavá!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky