Štítky

aronie (1) asie (2) bazalka (1) Befana (1) bešamel (4) bez černý (1) bolognese (1) brambory (3) bruschetta (3) bylinky (3) caponata (1) castagnole (1) cestování (1) crostata (1) cuketa (7) cukroví (2) čaj (2) čekanka (2) červená řepa (1) čokoláda (2) detoxikace (1) dezert (16) dolce vita (2) domácí likér (2) drobenka (3) Dýně (5) fazole (1) fazolky (1) fíky (1) focaccia (1) gnocchi (1) granita (1) grappa (1) grissini (1) Houby (7) hrušky (1) humr (1) cheesecake (2) chléb (7) chobotnice (1) chřest (5) Itálie (31) jablka (1) jahody (3) jaro (3) jehněčí (1) juglon (1) karamelizovaná cibule (1) kaštany (1) klíčení (1) koblihy (1) koláč (10) kompot (1) kopřiva (1) králík (1) kuře (4) kuskus (1) kvásek (6) květák (2) kynuté těsto (7) lasagne (1) léto (9) lilek (2) luštěniny (4) mák (1) marmeláda (2) maso (3) masopust (4) máta (1) matcha (4) minestrone (2) moře (3) oběd (1) olivy (1) omáčka (1) Ořechovice (1) ostružiny (1) ovoce (3) panettone (1) parmezán (2) paštika (1) pesto (3) pizza (1) plody moře (2) podzim (8) pohanka (2) polévka (13) pomazánka (2) předkrm (3) příroda (2) pučálka (2) radicchio di Chioggia (1) rady (1) ragú (2) rajčata (5) rajčatová omáčka (1) rakytník (1) rebarbora (1) regionální kuchyně (1) restaurace (4) Restaurant Day (3) rostlinné mléko (1) ryby (3) rýže (3) salát (9) semínka (1) slané pečivo (2) slaný koláč (2) slaný nákyp (1) slávky (1) sójové maso (1) sušenky (2) syrová strava (1) šípky (2) Španělsko (2) šťáva (1) štrúdl (1) těstoviny (7) tiramisu (1) Topinambury (1) Toskánsko (3) třešně (1) tuňák (1) václavky (1) Vancouver (1) Vánoce (6) vatikánský chléb štěstí (1) vegetariánské jídlo (47) Velikonoce (1) vývar (2) zavařování (1) zelenina (9) zelí (1) zima (3) zmrzlina (3)

neděle 19. května 2013

Od krásné krávy k rýžovému mléku


Jedna kráva za starých časů uživila celou rodinu a byla považována za cenný majetek. Dávala mléko, z něj se vyráběly sýry, zákysy, tvaroh. Tolik bílkovin! Když byla její cesta u konce, plakali všichni. Celý život potkávám krávy. Stračeny, smetanové obryně, ametystové v Alpách. Vždycky mě k nim cosi táhlo. Asi klid, který z nich vyzařuje. A nedávno se to stalo zase, zadívala jsem se zblízka do hlubokých očí a zamilovala se do nich. Patřily krávě. Když moje ruka sahá po krabici mléka, cítím její pohled. Dívá se. Sleduje mě zpoza regálů přeplněných všemožnými typy mléčných výrobků. No a tak jsem přemýšlela. Mám kvůli krásným očím zcela vyloučit mléčné výrobky z jídelníčku? Asi bych to ráz naráz nesvedla. A tak jsem začala pátrat po receptech na alternativní mléko a rozhodla se spotřebu živočišného mléka alespoň snížit. Způsobů existuje spousta - rostlinné mléko se dá připravit z máku, sóji, ovesných vloček... Jsem vždy pro rýži, protože kdysi jsem se v moudrých makrobiotických knihách dočetla, že struktura zrnka rýže odpovídá buňce lidského těla. Rýže tedy tělesný organismus nezatěžuje, dá mu přesně to, co potřebuje, aniž by tělu přidělávala další práci. Takže z rýže. Mým favoritem je následující postup:

100 g přebrané a oprané rýže (kulatozrnná, s vyšším obsahem škrobu)
2 litry vody
libovolné příchutě - skořice, vanilka, badyán, med - já nedochucuji


Opranou rýži namočte na 3 hodiny do dvou litrů vody. Poté ji na mírném ohni přiveďte k varu a nechte probublávat do změknutí přibližně hodinu. Podle potřeby dolévejte vodu, aby se množství tekutiny drželo na dvou litrech.

Rýže díky máčení a  dlouhému vaření neuvěřitelně nabyde. Tekutinu nechte odstát a rozmixujte tyčovým mixérem. Kdo chce, může směs přecedit přes plátno - já tento krok vynechávám, protože výsledkem je jemné, mírně husté "mléko".



Celkem bez námahy získáte vynikající ingredienci pro pečení a úplně nejlepší jako základ pro smoothie, třeba s banánem a zelených čajem matcha, přísahám!

Smoothie z rýžového mléka s matchou
(pro 2 osoby)

6 dl rýžového mléka
4 dl vody
2 banány
2 lžičky matchy
šťáva z jedné limetky
máta podle chuti


A co dodat? Dámy, až k vám někdo pošle slovo kráva, radujte se. Tak užitečného a nádherného tvora aby člověk pohledal :)

3 komentáře:

  1. Rýžové mléko mám nejradši, ze všech obilných mlék mi přijde takové nejlahodnější. Takže děkuju za recept, určitě vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pardon, ale nechápu, to mám rozmixovat tu rýži s vodou?:D Díky.

    OdpovědětVymazat