Grissini - vášeň italských králů





V italské restauraci je dostanete na stůl jako alternativu čerstvě upečeného chleba. Dlouhé tyčinky z kynutého těsta se dají přikusovat jako příloha například k talíři s výběrem sýrů a uzenin, anebo se do nich můžete jen tak zahryznout mezi jednotlivými chody. 



Italští králové prý rádi chroupali grissini v čestných lóžích v divadle. Rafinovanější variantu pak představují grissini obalené v plátku prosciutta, povyšují tak okamžitě na první chod.

GRISSINI PRO KRÁLE

Grissini se zrodily v 17. století na severu Itálie v Turíně, tehdejší sardský a sicilský král Viktor Amadeus II., řečený Savojský lišák, nemohl strávit měkký chléb, a tak kvůli němu jeho lékař vynalezl tuto pochoutku. Těsto je totiž chlebové, skládá se z hladké mouky, vody, droždí, ale forma, do níž jsou tyčinky vytvarovány, zaručuje jejich chrumkavé vypečení. Bylo by nešťastné připodobňovat grissini k českým slaným tyčinkám, chutnají opravdu jinak. Zřejmě díky tvaru, nepřítomnosti kmínu a proto, že jsou vyráběny z hladké mouky. Není nad snazší, efektivnější a troufám si tvrdit, že i levnější slané domácí pohoštění, pojďme se do pustit do práce.

Základní těsto na grissini:

Suroviny:

400 g hladké mouky 
20 g čerstvého droždí
200 ml vlažné vody (můžete nahradit vlažným mlékem nebo podmáslím, těsto bude vláčnější)

4 lžíce olivového oleje

sůl

1 lžička cukru do kvásku

mořská sůl na posypání tyčinek

Do vlažné vody rozdrobte droždí, přidejte cukr a lžičku mouky. Kvásek nechte vzejít. Do mísy přesijte mouku, přidejte sůl, olivový olej a kvásek. Vypracujte hladké těsto a nechte hodinu kynout. Poté vyválejte bochánek a krájejte plátky, ty podélně rozkrojte.

Tvarujte dlouhé tyčinky, nebojte jde to snadno. Měly by být dlouhé minimálně 20 centimetrů! Tyčinky naneste na pečicí papír, jemně pokapaný olivovým olejem, osolte je na povrchu mořskou solí, nechte 30 minut kynout na teplém místě a poté dejte péct do trouby vyhřáté na 200 °C. Pečte po dobu cca 30 minut, dokud povrch nezezlátne.


MOJE TIPY:

  • Když máte raději tyčinky měkčí, můžete přidat do těsta sýr, například fetu jako Slávka, nebo jako Italové mozzarellu. 
  • Také se často nahrazuje voda mlékem, můžete přihodit i nasekané olivy, kapary nebo ančovičky, což jsem udělala já, viz hlavní foto - dostanete tak obzvláště pikantní variantu! 
  • Zkuste experimentovat i s moukou, grissini můžete uhníst i z mouky žitné, chlebové, grahamové, podle libosti. 
  • A samozřejmě posypávejte podle fantazie - mákem, sezamovými semínky, černuchou...


Komentáře

  1. Evi, veru niet nad Grissini!!!! Milujem ich aj samotné, s fetou a robila som uz aj s mozzarelou...zálezí na tom, co práve doma mám...ooooooch, más ich nádherné, uz ich musím opät upiect, urobila si mi na ne takú chut!!!mnaaaaaaaaaaaaaaaaam

    OdpovědětVymazat
  2. Slávinka, tvůj recept je opravdu povedený, moc se mi líbí kombinace fety, bazalky a oliv, mnam mnam. Já teď peču grissini každý druhý den, hned zmizí ze stolu, přitom je to tak jednoduché :))

    OdpovědětVymazat
  3. také jsem nedávno pekla Grissini (své první) - byly z chlebového těsta s troškou medu a s rozmraýnem a byly úžasné, určitě je budu péct častěji :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak tie si urobime :) decka radi chodia von s niecim v ruke.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak jsem prave dostala chut na grissini s olivami, fetou a nejakou tou bylinkou k tomu - diky moc :)) Rozhodne je budu muset udelat.

    OdpovědětVymazat
  6. vôbec sa nečudujem, že to bola kráľovská vášeň ;) mňam! vyskúšame :)

    OdpovědětVymazat
  7. děvčata mám na vás otázku, pokud chci do tohoto základního těsta přdat sýr, olivy a pod., mám dát ještě před vykynutím nebo až po? - s kynutým těstem nemám zatím zkušenosti, tak jestli poradíte, děkuji

    OdpovědětVymazat
  8. Evko, přidávat před vykynutím, všechny ingredience se při kynutí těsta hezky zapracují, ať se daří!

    OdpovědětVymazat
  9. Jsou delikátní, děkuju za skvělý recept! Já přidala domácí sušená rajčata a tymián - mňam:-)

    OdpovědětVymazat
  10. Parádní typ! :) Vypadá to hezky na stole a každý si muze okořenit tím, co má rád :)

    OdpovědětVymazat
  11. ...díky za inspiraci... naprosto skvělá záležitost... vyzkoušeno se sušenými rajčaty a sýrem Gran Moravia... výborné...

    OdpovědětVymazat
  12. Chtěla jsem je jíst samotné jako tyčinky, ale moc mi nechutnaly (zákl. těsto s olivami) - tak jsem si udělala dipík z jogurtu, trochy oliv. oleje, nakrájených oliv, čerstvé saturejky a česneku - mňamka :)

    OdpovědětVymazat
  13. Slavila jsem fenomenalni krupavy uspech, když jsem je darovala otci. Jedny s olivami a druhe sýrové. Priste se zaexperimentuji vic. Diky za recept.

    OdpovědětVymazat
  14. Zdravím a mám dotaz, opravdu je pečete 30 min na 200°C?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, přibližně, někdy déle, někdy méně. Záleží na tom, jak silné grissini vytvaruju. Z trouby je vyndám, až když jsou křupavé a zlatavé. Kdo má rád připečenější povrch, může teplotu i zvýšit, na povrchu kynutého těsta se vytvoří spálené puchýřky, jaké známe z pizzy.

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky